În timpul sărbătorilor, copiii petrec adesea mai mult timp cu dispozitivele electronice, făcându-i pe părinți să se întrebe dacă folosirea ecranelor le dăunează celor mici.
Pentru preadolescenți, șansele de a dezvolta tulburare obsesiv-compulsivă într-un interval de doi ani au crescut cu 13% pentru fiecare oră în care au jucat jocuri video și cu 11% pentru fiecare oră în care au vizionat videoclipuri, potrivit unui nou studiu național condus de cercetătorii de la UC San Francisco, din SUA, publicat pe 12 decembrie în Journal of Adolescent Health.
„Copiii care petrec prea mult timp jucând jocuri video raportează că simt nevoia să se joace din ce în ce mai mult și nu se pot opri în ciuda faptului că încearcă”, a spus medicul Jason Nagata, autor principal al studiului și profesor asistent de pediatrie la UCSF.
„Gândurile intruzive despre conținutul jocurilor video se pot transforma în obsesii sau compulsii”, explică el.
Folosirea ecranelor pentru vizionarea videoclipurilor, de asemenea, poate permite vizionarea compulsivă de conținut similar, iar algoritmii și reclamele pot exacerba acest comportament, a adăugat el.
Tulburarea obsesiv-compulsivă este o afecțiune de sănătate mintală care implică gânduri recurente și nedorite, precum și comportamente repetitive pe care o persoană se simte motivată să le realizeze. Aceste gânduri și comportamente intruzive pot deveni grav invalidante pentru cei care suferă și pentru cei apropiați.
„Dependența de ecrane este asociată cu compulsivitate și cu pierderea controlului comportamental, care sunt simptomele de bază ale tulburării obsesiv-compulsive”, a spus Nagata, potrivit Medical Xpress.
Cercetătorii au întrebat 9.204 preadolescenți cu vârsta cuprinsă între 9 și 10 ani cât timp petrec pe diferite tipuri de platforme; media a fost de 3,9 ore pe zi. Doi ani mai târziu, cercetătorii i-au întrebat pe părinți despre simptomele și diagnosticele de tulburare obsesiv-compulsivă. Utilizarea ecranelor în scopuri educaționale a fost exclusă.
După cei doi ani, 4,4% dintre preadolescenți au dezvoltat tulburarea. Jocurile video și videoclipurile în flux au fost fiecare asociate cu un risc mai mare de a dezvolta tulburare obsesiv-compulsivă. Textele, chatul video și rețelele sociale nu s-au asociat individual cu tulburarea, dar acest lucru poate fi datorat faptului că preadolescenții din eșantion nu le-au folosit prea mult, au spus cercetătorii. Rezultatele pot diferi pentru adolescenții cu vârste mai mari, au adăugat ei.
În iulie, Nagata și colegii săi au descoperit că folosirea ecranelor în mod excesiv este legată de tulburări de comportament perturbatoare la copiii de 9-11 ani, însă, în acest caz, rețelele de socializare au contribuit cel mai mult la rezultat. În 2021, cercetătorii au descoperit că timpul pe care adolescenții îl petrec folosind ecrane s-a dublat în timpul pandemiei.
„Deși folosirea ecranelor poate avea beneficii importante, cum ar fi educația și socializarea sporită, părinții ar trebui să fie conștienți de potențialele riscuri, în special pentru sănătatea mintală. Familiile pot dezvolta un plan de utilizare media care ar putea include momente fără ecran, în special înainte de culcare”, a spus Nagata.
Cercetătorii au creat ochi în miniatură în laborator. Ce au încercat să afle?
OMS a elaborat o nouă listă de agenți patogeni care ar putea declanșa epidemii sau pandemii
Cum să te trezești mai bine dimineața? Iată patru pași simpli de urmat
Recomandarea de opt pahare de apă pe zi, excesivă pentru majoritatea oamenilor, arată un studiu